UN BLOG DEDICAT A LA POESIA, DESTINAT A LA IMMENSA MINORIA

EMPREMTES

La poesia és el diari d’un animal marí que viu en terra i anhela volar per l’aire. CARL SANDBURG

diumenge, 11 de maig del 2025

CARÍCIES DE MARE

 



(Mare i fill vora mar.  Pablo Picasso)


CARÍCIES DE MARE

 

Torneu a casa,

carícies de mare,

que el cor s’ofega

i la claror dels llibres

alguns dies no em basta.

 




Jordi Pujol Nadal

Déu toca el saxo al bar dels homes tristos vestit de lluna plena

Viena Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací

dijous, 8 de maig del 2025

[COM SABER ENCARA UN LLOC DE TU...]

 


(Imatge pròpia)

III

 

Com saber encara un lloc de tu

on reposar la mà, badada,

—un frec— i no sentir el gel

que em crema el palmell i m'escup?

Com en sabré aquest cau de tu?

Se'ns han conglaçat les carícies

que antany ens modelaven, i ara

nostres cossos són ganivets

afilats, esquerps, ignorats,

com arestes no encadellades.

 


Antoni Ferrer Febrer

El dol i la pedra

Ajuntament d’Algaida, 2015

Més sobre l’autor, ací

dilluns, 5 de maig del 2025

NOVA YORK

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)


NOVA YORK 


Jec al divan,

i el passat és una Nova York

vertical, desficiosa, caníbal, rogent,

amb gratacels i venedors de hot-dogs,

i cinemes llampants,

i taxis,

i gàngsters,

i putes...,

sí, i també amb divans com aquest,

on parlo, insistent,

del sorollet que fa l’aixeta

(un clip-clop oxidat, antipàtic, inacabable),

com si el problema fos l’aixeta,

i no la sang que, clip-clop,

en goteja.

 

Marià Veloy

Enforat

Bromera Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací

divendres, 2 de maig del 2025

[NO ET DIUS EURÍDICE...]

 


(Imatge no identificada presa dela xarxa)
 

No et dius Eurídice

perquè no et dius:

Si no et dic, no et dius.

No et dius així

per molt que jo et veiés, en girar-me,

a la pantalla                              perquè algú va decidir no apagar-la.

No et dius de cap manera perquè jo no et volia

i perquè jo no em vaig girar per veure’t:

em vaig girar per rentar-me les mans

després de prendre’m la mifepristona a la consulta.

[...]

 




Sasha Pradkhan

Cap part

Viena Edicions, 2025

Més sobre l’autora, ací

dimarts, 29 d’abril del 2025

OBSOLESCÈNCIA

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

(obsolescència)

 

el que és més greu de tot

                                             és adonar-te  

de com els òrgans més essencials

i vitals

             van

                      inexorablement

l’un rere l’altre

                            deteriorant-se

i constatar

                    que ja no pots pas fer-hi

res

       rentadora

                          refrigerador

rentavaixelles

                           i que res no pot

ja res no pot

                        aturar la desfeta

 

Carles M. Sanuy

Les despulles

Editorial Fonoll, 2025

Més sobre l’autor, ací

dissabte, 26 d’abril del 2025

ATZAR

 


(Imatge pròpia)

ATZAR

El món és, per a tu, fosca matriu,

domini de l'atzar, rodó silenci.

I s'entela, al mirall, la teva imatge:

geometria d'ombra,

pla tangent a l'esfera,

papallona que vola cap als somnis,

adolorit germà, de vida efímera.

Jordi Pàmias

Narcís i l'altre

Edicions 62, 2001

Més sobre l’autor, ací

dimecres, 23 d’abril del 2025

DIMECRES

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Dimecres

 

Hi ha una llum diagonal que escapça, groga,

les finestres més altes de les cases.

En tarda laborable tothom porta

les cares més honestes com si res:

és el dia anodí l’indret perfecte

per descobrir ulls amables, bons auguris,

lletjors reals, records de nit d’insomni.

Em sé viva aquests dies, vaig perduda,

eficientment mediocre, en el punt mig

entre la irrellevància i la mentida.

Mentre espero al semàfor com tants d’altres

encara amb el dinar viu al record

i aquella somnolència de les tres

sé que ningú sabrà que no tinc rumb.

He estat anys sense èxit en l’intent

d’esborrar-me sencera per guanyar

mil escales de gris en una feina.

He aconseguit els grisos —no l’oblit.

Penso que, igual que els altres, jo també

sé travessar els carrers sense consciència;

només em queda un dubte, que m’amago:

Pot ser que si jo veig en els seus ulls

preocupacions puerils i grans tragèdies

en mi veuran el buit, el blanc, els ossos?

 


Clara Ballart Lladós

La llum igual

Pagés Editors, 2025

Més sobre l’autora, ací

diumenge, 20 d’abril del 2025

PANDORA

 


(Pandora, John William Waterhouse, 1896)

PANDORA

 

De no pronunciar treva,

la insurrecció dels enigmes

per sempre.

 

De no bategar escletxes,

una màquina de formular oracles

prega en bucle,

barboteja.

 

I bateja

amb ambigüitat semàntica

les noses.

 

Tots els mots enraonats

que descarregues

fugen en pànic d’una capsa.

 

Obertes les mans al llindar

de les coses,

pentinar el tornaveu

a les palpentes.

 


Amanda Bassa

Neuma

Bromera Edicions, 2025

Més sobre l’aurora, ací

divendres, 18 d’abril del 2025

METAFÍSICA

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Metafísica

 

Tan clara i blanca

aquesta llum de finals d’estiu!

Tan nítides les arestes de les coses!

Negres, tan espesses, arreu, les ombres!

Ni un plomissol

en aquest blau tan fondo,

tan dens, també de no res!

Té peresa l’aire ardent i pla.

A penes un perfum de farigola exhausta.

Tot és ple d’un buit impalpable,

absència de pes,

com una vella fusta surant

damunt de la pell impalpable d’un estany

 


Francesc Pané Sans

Llum de tardor

Pagès Editors, 2025

Més sobre l’autor, ací

dilluns, 14 d’abril del 2025

CAMPO DE' FIORI

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Campo de’ Fiori

 

La llum del sol i la claror de l’aigua

desvetllen l’esperança d’aquest nou dia

que s’obre majestuós

—pètals de llum sobre un mar de pedra—

com una plaça d’àmplies proporcions

o com un camp de saba, de sang i temps

que batega com el secret atzar dels amants.

Una olor verda ascendeix des de la terra

i travessa les cuirasses de les lloses

per posar-se als llavis que pronuncien

les justes paraules; les necessàries

perquè aquest matí quedi per sempre

cosit als pergamins de la memòria

i als miralls invertits de la retina.

Els colors reparteixen pinzellades de llum

en grapats de foc, de flames

que perdran l’encesa tenacitat de ses cendres

als abeuradors d’una aigua adormida.

Però aquest matí, encara,

aquests pètals rivalitzen en bellesa

amb la dona que mira cap a mi i em somriu

amb la llum del sol i la claror de l’aigua

cercant els arcs primaverals dels seus llavis.

 


José Luis García Herrera

Quadern de Roma

Pagès editors, 2025

 Més sobre l’autor, ací

divendres, 11 d’abril del 2025

COM VE UN POEMA

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Com ve un poema

 

La llei de gravetat no fa poemes.

Els versos deixen ditades hepàtiques,

un solc de segles desconeguts,

un esquitx d’ànima i, quan maduren,

fan pontar la branca. Ningú explica

per on i com venen els poemes.

Sabeu què? Que vinguin d’allà on sigui

si tenen una mare, si ovulen i consagren,

placenta enllà, transsubstancials.

I si honoren la paraula, si la honoren,

donem-los tipografia ígnia i desem-los

entre el dret romà i la geometria.

 


Valentí Puig

Llum enemiga

Pagès Editors, 2025

Més Sobre l’autor, ací

dimarts, 8 d’abril del 2025

PREGÀRIA SOBRE EL BANC DEL PARC GÜELL

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Pregària sobre el banc del parc Güell

 

El cel és alt de tan blau. El mar hi puja sense fi.

Tu n’ocupes la part alta. Jo vago cec per l’ací.

Deixa que el banc arrenqui el vol

i amb cor dejú, t’amoixaré el llom.

Blanc, blau és el mantell, la pell

per al teu preuat amic.

 


Patrick Gifreu

Barcelona sense data

Editorial Café Central, 2025 

Més sobre l’autor, ací

dissabte, 5 d’abril del 2025

GAROINA

 


(Imatge no identificada presa de la  xarxa)

Garoina

 

La pell primera era d’escorça, tu

hi posaves la mà, el palmell tan tebi.

Però te n’oblidaves, contemplaves

el cim de la muntanya enllà del bosc.

 

La segona era feta d’adamàntium:

l’aeròlit solcà, ardent, l’atmosfera

i per obra de l’home esdevingué

aquesta superfície impenetrable.

 

La tercera, de fina cel·lofana

transparent, crepitava a l’embat mínim

de qualsevol cop d’aire, o cap alè.

 

A dintre, la garoina migpartida

parava la carn lassa de la nafra

al rasclet inclement de la cullera.

 


Jordi Mas

Cants d’amor advers

Editorial Café Central, 2024

Més obre l’autor, ací

dimecres, 2 d’abril del 2025

FEBRER

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)


FEBRER

 

Febrer de tranquil·litat
llebeig mut dens de salina
ocells blaus als farallons
la lentitud del far fals
horitzó amb vaixells de càrrega
verni de llim de petroli
el tremolor insolent
les llisses a la deriva
remor de llaüt anònim
l’olor humil a les mans.

 


Joan Perelló

Hivern humil

Adia Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací

diumenge, 30 de març del 2025

EVA, DES DEL DESHÀBITAT

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

EVA, DES DEL DESHÀBITAT

 

ja no me’n queden pas, d’absències

MANEL MARÍ

 

Soc

        allò que callo.

 

Memòria insatisfeta que ja no

troba el bes dels bàlsams i no obstant

persisteix a cercar-lo com qui planta  

                 cara a la mort.

 

Viure va ser desmentir el deshàbitat.  

Temptar el mot com qui tempta la pell.

I ara què, si ja no diu el mot

                 l’olor de farigola?

 

A penes soc allò que callo en dir-t’ho.

De mi a tu un silenci transhumant.

No la paraula: és ara el teu silenci

                 el que genera espais.

 

                 Un aquí nou

quan el silenci meu sabrà trobar

                 el teu silenci

des d’on caldrà provar de rediviure.

 

Per a Eva Llorenç Celades


Maria Josep Escrivà

L'alegria de l'oblit

Edicions 62, 2025

Més sobre l'autora, ací




dijous, 27 de març del 2025

FERIDES

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Ferides

 

Si llegir-nos idees té una dimensió militant —la paraula escrita és un acte i l’acció s’encamina a la bellesa implacable de la justícia social; si explorar-nos el cos té una dimensió aventurera —la pell és la selva, la llengua és exòtica i el desig ja no viu assetjat i es manifesta com vol; si passa això i passa allò, venir fins a tu per rentar-te les ferides del peu és una mena d’amor que té una dimensió quasi bíblica i, per això, sanguinària, revolucionària i eròtica.

 

Blanca Llum Vidal

Tan Bonica i tirana

Proa Edicions, 2025

Més sobre l’autora, ací

dilluns, 24 de març del 2025

EXILIS

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

EXILIS


La lluna és la meva mare. No és tan dolça com Maria.

Sylvia Plath

 

Hi ha mots que són exilis, llums molt fredes.

Hi ha tants buits infinits que són roents

i ens tornen ombres.

Quan la tendresa corca la memòria,

tots els records reposen

en espais desvalguts.

I amb tot, faig poms de flors del desconsol:

                         Sempre has estat com jo volia

 


Carme Cruelles Rosales

Caldrà la pluja

Pagès Editors, 2025

Més sobre l’autora, ací