EMPREMTES

La poesia és una arma contra la desmemòria. JOAN-ELIES ADELL

dijous, 2 d’octubre del 2025

XIII.

 


(Imatge no identificada pesa de la xarxa)

XIII.

 

Ah, és clar, eres tu, us dieu, tibats, tu i el mirall,
sense goig ni sorpresa,
mantenint la distància que us ha dut fins aquí,

 

sospesant-vos escèptics,
calculant malfiats

 

si l’altre, a l’altra banda, és qui hi guanya o qui hi perd,
si compensa avançar o val més fer-se enrere,

 

si aquest prolix palíndrom
té cap escapatòria.

 

Jordi Mas

Cants concèntrics

Adia Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací

dilluns, 29 de setembre del 2025

[COM EL DRAGÓ D'ESTIU...]

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Com el dragó d’estiu que sotja

pel mur de la casa isolada,

explores els budells del vers

enmig de la sang de la pàgina

on hi ha un abisme inquietant

i espigoles ací de gana,

musell de rèptil, entre els nervis

més feridors de la paraula.

 

Elies Barberà

Balada enmig del bosc

Viena Edicions, 2020

Més sobre l’autor, ací

divendres, 26 de setembre del 2025

DESPRÉS

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

DESPRÉS

 

Del no-res cap al

no-res.

Desésser l’infinit.

Des del primer plor,

trànsit i enigma.

 

Encara, el mossec de la poma.

La serp, al cos. Entortolligada.

El ca Cerber et llepa les mans.

Apis i roses sobre la tomba.

 

Hi haurà la llum dels àngels,

després?

 

Marta Pérez Sierra

Safrà

Viena Edicions, 2024

Més sobre l’autora, ací

dimarts, 23 de setembre del 2025

L’EVANGELI KAFKIÀ

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

L’EVANGELI KAFKIÀ

 

El bé és passiu.

El mal, actiu.

 

El bé s’ignora i ignora.

El mal es coneix i coneix.

 

En realitat, mai no hi ha bé.

Davant nostre s’obren

totes les opcions del mal.

 

I sempre fem veure

que decidim

el mal menor.

 

No és que el mal ens fascini,

és que el mal ens fonamenta.

 

Jaume C. Pons Alorda

El corc

LaBreu Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací

dissabte, 20 de setembre del 2025

UN MÓN TALLAT A TROSSOS

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Un món tallat a trossos

abanderats i sense

braços ni mans ni cor:

molts estats molt

petits, cada estat una falla

amb lleis d’estrangeria,

pasteres, morts de gana,

mercats negres de negres,

prostitutes de Rússia

rosses i escardalenques

blanques com un llençol,

clandestins filipins

sense papers, cagats

de por dins de les cuines

de restaurants de luxe

on mengen rics i riques

amb cullera de plata

cervells de simis vius.

 

Ivan Tubau

Semen

Bromera Edicions, 2004

Més sobre l’autor, ací

dimecres, 17 de setembre del 2025

LES LLAVORS SÓN INVISIBLES

 


(Il·lustració de Sebastià Dénia)

Les llavors són invisibles

 

Les llavors són invisibles,

dormen dintre de la terra,

preparen les seues vides

mentre que dura l’espera.

 

Un dia per fi desperten,

allarguen al cel els braços,

badallen i es deixondeixen

i fan els seus primers passos.

 

Brotaran al meu jardí

cada dia noves herbes

i jo hauré de descobrir

si són bones o dolentes.

 

Deixaré créixer la rosa

perquè és inútil i és bella,

em regala el seu aroma

i m’allunya la tristesa.

 

Vigilaré els baobabs,

que no arrelen en la terra,

no siga que es facen grans

i em foraden el planeta.

 

Eva Dénia

El color del blat

Bromera edicions, 2025

Més sobre l’autora, ací

diumenge, 14 de setembre del 2025

[NO SE SEPAREN DEL TOT...]

 


(Fotografia de Miguel David)

No se separen del tot

 —volia creure—

les ànimes que han estat juntes

a través de les mans.

No se separen del tot

—em semblava percebre—

les ànimes que a través de les mans

han mesclat els seus destins,

perquè en les mans hi ha una llum

molt petita,

molt tènue,

però forta com la mort.

 

Raimon Àvila Castells

Estranya sort

Pagès Editors, 2025

Més sobre l’autor, ací

dimecres, 10 de setembre del 2025

[DESITJO LES COSES...]

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Desitjo les coses
que em faran mal:
omplir el càntir,
escopir damunt la ferida,
obrir els punys i
                                           apamar-te
mentre em mires igual que ho faries
si fos una vella amant
que només recordes de matinada.

 

Raquel Casas

El foc del heretges

Adia Edicions, 2025

Més sobre l’autora, ací i ací

diumenge, 7 de setembre del 2025

[SENTS EL TEU PROPI NOM...]

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Sents el teu propi nom com la reverberació

de la llum

del foc

sobre una multitud de nens

que vaguen

bojos

per la ciutat

desfeta El silenci et talla les cames

el vent

doblega

les ales dels ocells.

 

Antònia Vicens

Agafa la teva creu

LaBreu Edicions, 2025

Més sobre l’autora, ací i ací

dijous, 4 de setembre del 2025

FRESC

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Fresc

 

Si em fóra dat d’escriure com escriuen

les poetes, ho faria amb els colors

exuberants i xops de la vesprada

que em regalima, a tall de vena oberta,

cuixes avall, fins als turmells i més

avall encara.

                         Sobrevisc com puc,

i una nit rere l’altra, amb la cadència

constant i lúbrica d’una ungla esmussa,

rosego el guix que em revesteix

de cap a peus i enalteixo la dona

primigènia, que duu tot un món,

ben assegut, damunt dels seus malucs.

 

Eva Baltasar

Atàviques feres

Cossetània Edicions, 2009

Més sobre l’autora, ací

dilluns, 1 de setembre del 2025

[QUÈ EN FAREM DE L'AVIDESA...]

 


(Imatge pròpia)

Què en farem de l’avidesa

ara que ja són tots morts,

els petits desitjos,

els versos agosarats

escrits tan a correcuita?

Hi ha edats que són teves,

edats per als altres,

i edats que no pertanyen a ningú.

Les arrosseguem i prou,

ni feixugues ni lleugeres,

conscients que desapareixen

a poc a poc

com la boira a la Mussara.

Carretera avall.

 

Daniel Recasens Salvador

Era només la boira

Associació La Gent del Llamp i 9 Grup Editorial Cossetània Edicions, 2024

Més sobre l’autor, ací

divendres, 29 d’agost del 2025

BELLEVILLE

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

BELLEVILLE

 

Vetlles pel que no succeirà mai

i esbrines debades de quins mecenes

has heretat el pes d’aquest desig.

Mires, tanmateix, la ciutat al lluny,

l’enorme núvol gris que la separa

del cel.

             Distraure el pensament és bo

per reprendre’l, lleuger i sense rèmores.

 

Vindrà algú i des d’ací hi veurà,

com tu, la vida i el silenci de la mà,

i farà esment del verd fosc dels til·lers,

dels joves que lligen damunt la gespa.

El futur va i ve, concís, i efímer

com un foc d’argelaga.

                                            Hem nascut

per a escriure’ns, subjugats pel sentit.

 

Fes perquè el temps madure; després, alça

el trestallador i inunda’t de poesia.

 

Vicent Alonso

Vinces

Cafè Central i Eumo Editorial, 2016

Més sobre l’autor, ací i ací

dimecres, 27 d’agost del 2025

OBSERVATORI ORNITOLÒGIC


(Imatge no identificada presa de la xarxa)


Al fillol Jordi Creus, un cop més

OBSERVATORI ORNITOLÒGIC

1

Colibrí del Canadà

 

De sobte, un colibrí

se’t mostra, cobejant

l’expenedor de nèctars,

les flors que fan conserves

de dolcesa perenne.

Amb musculades ales,

conjugant la fermesa

amb verbs de moviment,

pinta un retrat, suspès

en l’aire per cap fil,

aparentment immòbil.

De la immobilitat

—necessitat obliga—

en fa raó de viure,

malgrat tenir com té

fràgil el cor, propens

a l’ictus, estressat.

Fent convergir, però,

la força i la feblesa

 a fi de subsistir,

es capfica en la feina,

s’abandona —i ho sap:

l’arbre i l’aire el fan lliure,

l’aire i l’arbre el retenen.

 

De sobte, el colibrí

desapareix. I torna,

entre les flors, la calma

activa dels insectes.

 

Collbató, 25-VII/5-IX-18


Jaume Creus i del Castillo

Àrea de descans

9 Grup Editorial Cossetània Edicions, 2025

Més sobre el autor, ací i ací


dijous, 21 d’agost del 2025

PUC NO VEURE RES DEL NOM

 


(Oli de Miquel Orts)

Puc no veure res del nom

 

Puc no veure res del nom, ni dir res de les bondats que ocupen la cambra. Em col·loco el dia com si fos un vestit. Passo la llengua damunt d’un poema. Puc la teva veu, perdre-la de seguida, besar el flanc com si fos guix. Tots els vius són de la meva mida, els vius amb uns forats. En quin moment obrir les pluges?

 

Martine Audet

El meu cap és fort allà on l’altra dansa

Jardins de Samarcanda, 2020

Més sobre l’autora, ací i ací

dimarts, 19 d’agost del 2025

I QUAN NEIX EL DIA


(Imatge pròpia)

 

I quan neix el dia

 

Ragen les clarors darrere les cases,
s'obre la porta quan no canta el gall.
Encara somies, Polis, la mar?
De bat a bat ja, totes les finestres
guien nous camins que passes esperen,
titubejants, les primeres són verdes
com somriures de nou nat. Perfumades
les ànimes, aclareixes les boires
sota la calma allisada i rodona
sembres presències perquè hi ets tu.

 

M. Magdalena Gelabert

A la ciutat. Palma

Documenta Balear, 2019

Més sobre l’autora, ací

 

divendres, 15 d’agost del 2025

SOMNI


(Imatge no identificada presa de la xarxa)
 

Somni

 

He vist com caminava per la boira. 
El sol s’havia post sobre l’infant. 
Ell no sabia encara quin camí 
l’emportava, a quin lloc abandonat. 
Per la nit, cap estrella traspuntava 
entre els núvols plomissos i aturats. 
Cada cop més, l’infant s’esgarriava, 
però sempre seguia més avant. 
Cremaven en la neu unes petjades, 
com fil de llum sobre vellut nacrat. 
Semblava aquell infant una atzarosa 
barca, perduda enmig de l’oceà. 
Només la neu i el gel vestia els arbres 
del somni on s’ha perdut aquell infant. 
Infant, cada cop més, els ulls se t’obren 
i brillen amb bellesa extravagant. 

 


Joan Mahiques Climent

Pedra foguera. Antologia de poesia joves dels Països Catalans    

Documenta Balear, 2008

Més sobre l’autor, ací i ací

dimarts, 12 d’agost del 2025

EL PALESTÍ

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

EL PALESTÍ

A M. S.

 

I

Recordes

com vaig assaltar el teu obrador al souq de Damasc?

Com sempre assalte la vida

a cops d´un desig transeünt d´esperances

I com els teus ulls m´assaltaren l´ànima?

A cops d´un desert transeünt de silencis

Ho recordes ja?

 

I que refeies l´orografia del teu país a cançons espatllades?

I que volies colorejar-les en la memòria infidel del món?

En la memòria dels qui s´exilien els uns dels altres?

 Ho recordes ja?

 

 II

Amb un punteig sord t´arriben

des de la foscor del temps

les mans tímides de la mare

en l´exaltació del pa

els braços ferms del pare

en el cor de les pregàries

les cames dels germans

aparellant-se a onades violeta

els volteigs de gessamí tendre

en els peus de les germanes

 

I també el primer llamp de primavera

i les primeres ombres d´estiu a migdia

i les primeres bombes

i la primera por

i també el primer tren de l´exili

 

I els carrers camí d´escola

enrere definitivament

i l´arbre de la plaça enfront de casa

i les roses de te enfilant-se per la llinda de la porta

i les teues cametes camí amunt de la tanca

fugint de la mainada

i els genis benèvols de la nit botant a sobre teu

amb fils de contes

teixidors infatigables

bé que ho saps

de Les mil i una nits

 

Ho vas recordant ja tot?

 

III

I recordes quan vaig seure

finalment al teu costat?

I que et preguntava?

I que em contestaves encara innocent

a cops de mà sobre el paper?

a cops d´ulls deshabitats?

 

Recordes

quan vaig descansar dels mots

sobre la solitud dels teus llavis?

Sempre viatgers remots de la còlera

sempre fustigant la por

sempre bandejant caravanes per curses de bogeria

 

I que en la nit els meus dits liquaren el desassossec del teu cos?

I que entre els meus malucs tombares tota la pena?

Ho recordes?

 

I que també en la nit vaig ensumar en la teua pell

la pell de tots els exiliats?

I en el desordre de les teues llàgrimes

les llàgrimes de tots els exiliats?

I en l´escuma del teu rostre el rostre

de tots els exiliats?

I que mentre dormies vaig polsar la teua orografia

ja refeta?

Ho recordes tot?

 

 IV

Et deixe mots amics sense fronteres

mots d´estrangera com tu

forastera del teu poble

foraster tu del meu poble

dugues-los als teus

dugues-los al teu país

a les seues brises blaves

a les seues pedres negres

als seus lliris

 

Al seu desert que sempre t´acompanya

al desert que compartim tots els exiliats

els uns dels altres

al desert definitiu

al que buidarà a cops de sorra la memòria infidel del món

 

Pepa Úbeda

La meua frontera

Editorial Columna, 2010

Més sobre l’autora, ací

dissabte, 9 d’agost del 2025

[EL COR:]

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Els infants de l’amor són els més bells
Chamfort

 

El cor: 
−I els infants indesitjats? 

D’un inconegut Olimp, cauen
ànimes solitàries,
d’ulls amortallats, 
de dolor callat...

Que el moll de l’os se sap inestimat: 
només és un, 
amb el cos que, a disgust, l’acull.

La remor amenaçant que dóna vida
excita, però, l’ardorós desig de ser: 
i l’habitant de la cambra dura,
en voler durar, s’endurirà... 

 

Marta Giné Janer

I anem de fred en fred, sense pensar-hi.

Edicions Saragossa, 2016

Més sobre l’autora, ací

dimecres, 6 d’agost del 2025

EN ACABAT

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

EN ACABAT

 

En acabat, plegar el para-sol,

engiponar-ho tot dins de la bossa;

a les mans, el poal, la pala i el rasclet.

El matalàs, amb les cadires...

L’ardència, en retornar,

de les herbes borreres i l’asfalt,

els plàstics bleïdors del cotxe.

 

No és pas això que en acabat

vols recordar del ritu sinó el gust

salat i fresc de l’aigua, la visió

dels primers mars en arribar

al passeig marítim, l’alegria reflectida

—més que res devia ser la teva—

en el rostre dels pares i germana.

 

O quan, a casa, la pell febrosa s’amorosia

amb les compreses d’aigua amb vinagre

de la mare en la tebior amable de la cambra.

Després de la dutxa,

en acabat, et mostres indulgent

amb aquest bàrbar costum d’anar a la platja

perquè l’avior més infrangible

és la d’haver-se sabut estimat.

 

Josep Cuello Subirana

Bensenes, el temps

9 Grup Editorial Cossetània Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací i ací