EMPREMTES

La poesia és una arma contra la desmemòria. JOAN-ELIES ADELL

dimecres, 19 de novembre del 2025

DIMECRES, 1

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Τεταρτη, 1

 

Ὁλοένα τ’ ἄλογα μασοῦν λευκὰ σεντόνια κι ὁλοένα εἰσχωροῦν θριαμβευτικὰ μέσα στην Ἀπειλή.

Δρῦς, ὀξιές, βαλανιδιές, ἀκούω νὰ σέρνονται στὴ σκεπὴ τῆς παλιᾶς καρότσας ὅπου ρίχθηκα ὅπως ὅπως νὰ φύγω. Ξαναπαίζοντας ἕνα ἔργο ποὺ γυρίστηκε κάποτε στὰ κρυφὰ καὶ πάλιωσε χωρὶς νὰ τὸ ἔχει δεῖ κανένας.

Γρήγορα. Προτοῦ ξεθωριάσουν οἱ εἰκόνες. Ἢ σταματήσουνε ἄξαφνα ―κι ἡ ταινία ἡ φθαρμένη κοπεῖ.

---

Dimecres, 1

 

Els cavalls no paren de mastegar llençols blancs i no paren d’endinsar-se triomfalment a l’Amenaça.

Roures, faigs, alzines, sento que s’arrosseguen per la coberta de la vella camioneta on m’he tirat com he pogut per escapar-me. Tornant a projectar una pel·lícula que es va rodar fa temps d’amagat i s’ha fet vella sense que l’hagi vist ningú.

De pressa. Abans que les imatges es descoloreixin. O s’aturin de cop —i es talli la cinta gastada. Cavall

 

Odisseas Elitis

Diari d’un abril invisible

Café Central, 2025

Més sobre l’autor, ací

 

[Traducció de Pau Sabaté]

diumenge, 16 de novembre del 2025

[ENS HEM FET GRANS...]


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

 

Ens hem fet grans per jugar en braços de jardins secrets. Reconeixes l’alè dels noms que no et sobreviuen i entelen el vidre amb àrees de miracle. Vivim perquè una mà ens acaroni amb la mateixa cadència d’aquest vent que tot just ara trastorna les banderes.

 

Antoni Xumet Rosselló

La justa mesura del fred

Café Central, 2025

Més sobre l’autor, ací

dimecres, 12 de novembre del 2025

TRES

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

TRES

 

On el dit ha perdut l’empremta,

el cor el seu reflux, el llavi el foc,

la teia d’altres focs que a la fusta nova

s’enganxaven. On la carn ha perdut

els extrems i els tactes, els meandres,

els rius empallegosos,

les penínsules la ira de la roca viva que,

cretàcica, s’endinsava a l’oceà.

On la neu ha deixat el seu blanc

en l’espai infinit i és un plec brut

de desordre i controvèrsia.

On la poma s’ha podrit des dels angles

cap endins, on s’ha fet aquell centre tou,

sucós, aquella crema infecta

per als insectes voraços.

On les pedres arrosseguen infèrtils

aquella inarrel de l’arbre que es dóna

al límit extrem del paisatge. Allà el rastre.

Com l’ofidi que oblida la cua entre les arenes.

Com el rèptil que abandona la pell.

Per si ens animem

a buscar-nos l’un a l’altre.

 

Joan Carles González Pujalte

Rastres de l’escapista

Bromera Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací

dissabte, 8 de novembre del 2025

FIGURA

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Figura

El meu cor pertany
a la grapa d'un ogre.
Anna Dodas

 

Al llit, ets un martell. I el martell una tarda de calor desgranant mol·lècules de fusta. Les pellofes que en sobren són la densistat que ara sento a les orelles. He d'impedir que esclati la cova. Et veig la cara vermella i els ulls brillants dels cops, et veig trencant alguna cosa que ja hi era, les teranyines que connecten els troncs vells, un món antic, i el ploure que els palpa i que hi és, com tu, a una distància de tres capes de pell. Quasi tot orifici supurant, a cor obert, amb residus de conversa entre les dents, i les dents punxants, advertint ser el blanc ple de bombolles fent-te els altiplans de l'os endins. I és tot vermella la piscina enterbolida per l'escuma, vermell d'un os que es desintegra havent deixat per sempre la geniva. Et palpo els llavis, fent-te el so de les dents, el so d'aquest migdia amb la nit dintre, el so i el xoc de tantes dents, de ser dins teu, de ser una forma cridada a enganxar-se a un sòl de fusta, de ser brillants i amb tan poc rostre a la nit porpra de calor que és un martell que és un oblit com els ulls obstinats en encastar-se a una fondària que he perdut, que se m'enfonsa. 

 

Maria Isern i Ordeig

Rusc

LaBreu Edicions, 2023

Més sobre l’autora, ací

dimecres, 5 de novembre del 2025

[CONSERVA ENCARA...]

 

A Carlitos

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Conserva encara

Les proporcions àuries de la vida.

En un retrat ovalat de làpida recent.

Romandrà així durant un temps dins la consciència

d’algú que nega el dia i la nit. Som aquells instants que

Ben prompte ens deixen de pertànyer i ens neguen rotundament la sensibilitat. Som un

búcar definitiu, mels dies que fa vent i la porta mal tancada de casa nostra. Un entre 

tots els retrats sense emmarcar. A penes sabem com posar fi a una biografia, com 

mostrar les nostres desavinences amb el record.

 


Francesc Pastor i Verdú

Trànsit

Onada edicions. 2025

Més sobre l’autor, ací i ací

dissabte, 1 de novembre del 2025

[LA PINYA COLADA...]

 


(Imatge pròpia)

La pinya colada va ser el túixec

que de rebot trencà l’amor

endormiscat al meu pit

farcit de dolça verema.

Les margarides embolicades

amb gases de tul

van morir al jardí clos.

 

Des del llindar del record

espere el seu retorn, però

la lluna, cresol de la nit,

silencia les paraules

amb un grapat de draps

plens de most.

 

Roser Furió

Ulls de nit

Editorial Nopàtria, 2016

Més sobre l’autora, ací i ací

dimecres, 29 d’octubre del 2025

NÈNIA PER A CORS DELMATS 29/10/2024

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

NÈNIA PER A CORS DELMATS

29/10/2024

 

La mort de tota mort ara et bressola.

Antoni Ferrer

 

Heus ací el temps enfangat.

Lentament, es dessagna el record: la nuesa del record.

 

Que s’acomoda la ignomínia al buit de l’oblit.

Que la llum s’esmuny en la cavorca de la nit.

Que enmig de la fosca del cel la pols esborra rostres.

Que les llàgrimes renten carrers exhumats.

Que ens arriba el crit animal de la carn ultratjada.

 

I un tendre esperit ens commou en la desesperació.

I un cor que batega a dins ens desperta l’ànima.

 

Com defugir ara de la humana solitud

dels que han emmudit en aigua i fang?

I com suportarem la ferida sense bàlsam

ara que tot el record és latència i llacada bruta?

 

Jesús Giron Araque

Dins de Que torne la joia pura del carrer! Versos per la dana (llibre col·lectiu)

Onada Edicions, 2025

Més sobre mi, ací

dilluns, 27 d’octubre del 2025

YANTRA

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

YANTRA

 

Clarobscur de les cases profundes,

de besllums i de pols

sobre el rastre roent de paraules no dites.

 

Contemple aquest llindar,

l’aurora fosca dels objectes que criden

llur persistència amenaçada.

 

Com deslliurar-me ja

d’aquest parany d’objectes innombrables?

 

Recerque quin ha de ser el just moment de cloure

la vella història que em domina.

I veig la fi llunyana,

remota, inescrutable.

 

Emili Rodríguez-Bernabeu

Talismans

Editorial Bromera, 2013

Més sobre l’autor, ací

divendres, 24 d’octubre del 2025

ESPECTACLE

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

ESPECTACLE [fragment]

 

Només li plau mirar-se; s’emmiralla

vestit únicament amb un eslip

i veure’s li suscita la rialla.

 

S’ofega des de sempre en la grisalla

d’un dia a dia de què ja està tip,

només li plau mirar-se; s’emmiralla.

 

La màgia de la licra mai no falla,

l’eslip és de color pipiripip

i veure’s li suscita la rialla.

 

Jordi Ferrer

Calaixera

Viena Edicions, 2024

Més sobre l’autor, ací

dimarts, 21 d’octubre del 2025

SILENTS

 


(Imatge no identificada presa de la xara)

silents [fragment]

 

i t’empeltaves als fragments tendres de la nit, allà on

naixien humides les mans i el saüc i l’arbreda.

 

I el cel se’ns vessava com un murmuri extasiat:

com una flor que no pella.

 

Enllà de la ciutat, nosaltres silents

i encara                    desconegudes.

 

Mireia Casanyes Dalmau

Al bosc de vidre

Viena Edicions, 2025

Més sobre l’autora, ací

dissabte, 18 d’octubre del 2025

GEOGRAFIA D’UN PAISATGE AMB FIGURES

 


(Imatge no identificada treta de la xarxa)

GEOGRAFIA D’UN PAISATGE AMB FIGURES

 

Al nord, distants, els cims d’Aitana i de Maigmó

que il·lumina el ponent del vespre clar i fresc

de principi d’autumne. Més propers, els turons

i el perfil de les serres que tanquen la comarca.

 

Enmig, l’Alt del Muró, el penyal que assenyala

on es troba el pantà, com m’ensenyà mon pare,

que ho aprengué del seu. Cap al sud, les planúries

que cerquen el Segura, conreades i extenses.

 

Els xiquets de la Foia, de la Baia i Maitino

ixen d’escola i creuen el camp amb bicicleta

tornant cap a sa casa, banyats per l’or ponent.

 

Damunt el marbre blanc de la taula, a la cuina,

hi ha un botijó ple d’aigua i un plat amb raïm blanc.

Octubre du frescor als peus, costreix els llavis.

 

Gaspar Jaén i Urban

Testament (Sonets de l’hort de palmeres)  dins de Per a saber d’amor.
Obra poètica

Adia Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací i ací

dimecres, 15 d’octubre del 2025

ELS PLORS QUE NO SÓN

 






(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Els plors que no són

 

Hauria de trobar la guspira

que arrenqui els meus plors,

fins que no ho hagi fet

no em trauré del damunt

el pes de la vida.

I ara em pesa el pensament

pel futur que no sé,

la tardor que comença,

i demà a la tarda

estat civil: divorciada

i amb un fill.

 

Mariàngela Villalonga Vives

Retrat interior

Edicions Proa, 2025 

Més sobre l’autora, ací

diumenge, 12 d’octubre del 2025

CREPUSCLE

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Crepuscle

 

Tot i que avui els sucs del crepuscle

són corones d’espines, ira de llangardaix,

com quan era més jove a estones m’ompl

les butxaques de velluts i llunyanies.

Me les ompl de pensaments balsàmics,

d’intervals lírics, de cistelles de fruita,

de resplendors i ecos de la terra promesa:

rius i vinyes, mel i horts, coure i ferro.

Després, ¿el buit total, ni un bri d’herba?

 

Antoni Vidal Ferrando

Entre dues fosques

Proa Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací 

dimecres, 8 d’octubre del 2025

[PER UN BLEIR DEL COR...]


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

 

Per un bleir del cor a l’alta nit,

enduta per un vent de trobar clus,

he convocat els brucs de l’esperit

i el salm arbrat que m’obre el mot reclús.

 

Un corriol d’argent encès em cus

al pit un foc de blats que abranda el crit

d’un temps en què l’amor no ens era intrús

i alçava l’alegratge més petit.

 

Quin mormoleig del cel porta el neguit

que aviva el bosc arcà del capfinit?

Cerco el tresor perdut entre el fullatge.

 

I alzino a flor de terra el meu celatge.

L’or del matí caplleva a la cinglera:

pel cant del Déu ignot veig la drecera.

  

Laia Llobera

Saur

Edicions 62, 2025

Més sobre l’autora, ací i ací

diumenge, 5 d’octubre del 2025

L’EDAT ÉS UNA XIFRA ADMINISTRATIVA

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

L’EDAT ÉS UNA XIFRA ADMINISTRATIVA

 

Dormo deu hores,

recomptes paral·lels.

Retardo tant com puc el moment de

baixar

els quatre pisos estrets d’escala infame.


Tanco amb clau fent les tres voltes,

amb contrapunt de cadeneta.

Em llevo amb les mans encarcarades

d’aquest fred de pis sobrevalorat.

La boca cada dia em put més

i no hi ha fluor que ho amansi.

No em tenyeixo.

Guardo els bitllets dins sobres reciclats.

Per sopar, mitja magdalena

sucada amb tel de llet

com qui protegeix records.

 

A la caixa per pagar una dona m’etziba

«es que son noventa y seis años ya».

I sense el cabàs de l’edat

també que passi, no tinc pressa.

M’ha visitat la veu aguda de la iaia dins l’orella

i a la mirada, un altre tel.

Em fixo en les nostres compres:

iogurts, llet, ous, galetes.

Tant de bo ens separés un paquet de condons!

Però se’m caduquen,

com els iogurts, la llet, els ous i les galetes.

 

El proper matí entre setmana

davant les neveres dels làctics

li donaré el meu telèfon fix.

 

Eva Ortega Puig

Clavells, digueu

Adia Edicions, 2025

Més sobre l’autora, ací

dijous, 2 d’octubre del 2025

XIII.

 


(Imatge no identificada pesa de la xarxa)

XIII.

 

Ah, és clar, eres tu, us dieu, tibats, tu i el mirall,
sense goig ni sorpresa,
mantenint la distància que us ha dut fins aquí,

 

sospesant-vos escèptics,
calculant malfiats

 

si l’altre, a l’altra banda, és qui hi guanya o qui hi perd,
si compensa avançar o val més fer-se enrere,

 

si aquest prolix palíndrom
té cap escapatòria.

 

Jordi Mas

Cants concèntrics

Adia Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací

dilluns, 29 de setembre del 2025

[COM EL DRAGÓ D'ESTIU...]

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Com el dragó d’estiu que sotja

pel mur de la casa isolada,

explores els budells del vers

enmig de la sang de la pàgina

on hi ha un abisme inquietant

i espigoles ací de gana,

musell de rèptil, entre els nervis

més feridors de la paraula.

 

Elies Barberà

Balada enmig del bosc

Viena Edicions, 2020

Més sobre l’autor, ací

divendres, 26 de setembre del 2025

DESPRÉS

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

DESPRÉS

 

Del no-res cap al

no-res.

Desésser l’infinit.

Des del primer plor,

trànsit i enigma.

 

Encara, el mossec de la poma.

La serp, al cos. Entortolligada.

El ca Cerber et llepa les mans.

Apis i roses sobre la tomba.

 

Hi haurà la llum dels àngels,

després?

 

Marta Pérez Sierra

Safrà

Viena Edicions, 2024

Més sobre l’autora, ací

dimarts, 23 de setembre del 2025

L’EVANGELI KAFKIÀ

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

L’EVANGELI KAFKIÀ

 

El bé és passiu.

El mal, actiu.

 

El bé s’ignora i ignora.

El mal es coneix i coneix.

 

En realitat, mai no hi ha bé.

Davant nostre s’obren

totes les opcions del mal.

 

I sempre fem veure

que decidim

el mal menor.

 

No és que el mal ens fascini,

és que el mal ens fonamenta.

 

Jaume C. Pons Alorda

El corc

LaBreu Edicions, 2025

Més sobre l’autor, ací

dissabte, 20 de setembre del 2025

UN MÓN TALLAT A TROSSOS

 


(Imatge no identificada presa de la xarxa)

Un món tallat a trossos

abanderats i sense

braços ni mans ni cor:

molts estats molt

petits, cada estat una falla

amb lleis d’estrangeria,

pasteres, morts de gana,

mercats negres de negres,

prostitutes de Rússia

rosses i escardalenques

blanques com un llençol,

clandestins filipins

sense papers, cagats

de por dins de les cuines

de restaurants de luxe

on mengen rics i riques

amb cullera de plata

cervells de simis vius.

 

Ivan Tubau

Semen

Bromera Edicions, 2004

Més sobre l’autor, ací